Bu yazı IT Advisor dergisinin 01.06.2013 tarihli sayısında "SEKTÖRÜN SESİ" bölümünde yayına alınmıştır.
Tümleşik İletişim ve Kolaborasyon endüstrisi radikal bir transformasyon sürecinin içine girmiş bulunuyor. Analistlere göre dünyada önümüzdeki 5 yıl içinde 500-5000 çalışanı olan kuruluşların yarısı bu hizmeti bulut üzerinden alıyor olacak.
Orta ve büyük işletmeler için misyon-kritik olan iletişim çözümleri artık bina içinden buluta çıkıyor; web uygulamaları, browser ve mobil telefonlarla buradan buluşabiliyor.
Karel’in ABD’deki yatırımı eZuce Firması’yla birlikte geliştirdiği UCAP tümleşik iletişim platformu, geleneksel iletişim unsurları yerine yeni nesil IT paradigmalarını hayata geçiren bir mimari yapıya sahip bulunuyor. Bu sayede işletme Kaynak Yönetimi (ERP), Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), Süreç ve İş Zekası Yönetimi (BIM) gibi hayati önem taşıyan kurumsal çözümlerle kolayca entegre olabiliyor. Onlarla bulut dahil aynı BT platformlarında yer alabiliyor, tümleşiyor.
Bulut servislerine güvendikçe bir yandan BT harcamalarını azaltan ve ihtiyaca göre zamana yayabilen işletmeler, öte yandan yeni nesil IT felsefelerini paylaşan entegre çözümlerle iş verimliliğini yukarıya çekebiliyor.
Eko sistemde gözlediğimiz bir takım önemli değişiklikler sözünü ettiğimiz transformasyonun önemli göstergelerini oluşturuyor. Teknoloji tedarikçileri, operatörler ve internet servis sağlayıcıları hızla kendilerini bulutun merkezine çekiyorlar. Tüketici tarafında bulut hizmetlerini başarıyla hayata geçiren Facebook, Google, Netflix, Amazon gibi örnekleri takiben, BT hizmetlerini bulutta sanallaştıran, bunları kurumsal müşterileri için provizyonlayan, yöneten ve güvenli bir şekilde sunan bir servis sağlayıcısı olmaya doğru hızlanan bir atak var. Bu da alışık olduğumuz operatörlerden yeni nesil butik operatörlere varan bir yelpaze ortaya çıkarıyor. Microsoft ve HP gibi teknoloji tedarikçilerinin de direkt veya operatör ortaklıklarıyla buraya doğru yöneldiğini izliyoruz.
Buluta olan akın aynı zamanda uç noktalarda da yeniliklere yol açıyor. Ses ve görüntüyü içeren gerçek-zamanlı iletişim, WebRTC ve HTML5 gibi yeni teknolojiler sayesinde akıllı uçlar üzerindeki browserlara taşınıyor. Bulut uygulamaları ile buluşmayı hızlandıracak bu teknolojiler, kullanıcıların iletişim uygulamalarını platform bağımsız, herhangi bir uygulama indirip kurmaya gerek bırakmayan browser içi bileşenlere dönüştürüyor.
Öte yandan hizmetler zenginleştikçe ve mobil ortamdan bunlara erişim arttıkça, çalışanların tercih ettikleri akıllı uç birimlerini kullanmalarına olanak tanıyan BYOD (Bring Your Own Device) ve bunları kendilerinin güvenli BT şemsiyeleri altında yönetebilmelerine imkan sağlayan (Mobile Device Management) akımların oluştuğunu görüyoruz.
Teknoloji ilerledikçe, yakınsadıkça ve sonuçta yeni iş modellerine güç verdikçe kurumların önünde oluşan fırsatları doğru tespit etme ve zamanlıca değerlendirmedeki en son halka ise bunu sağlayacak kalifiye insan kaynağını edinmek, geliştirmek ve korumak olacaktır.
2000’lerde üst yönetimde ağırlığa sahip Arge, Satış, Finans, Hukuk gibi unsurların yanında son yıllarda BT ve Pazarlama koltuklarının ağırlık kazanmasına tanık olduk. Kaçınılmaz yeni koltuğun ismi ise İnsan Kaynakları ya da daha değişen, yenilikçi adıyla Kabiliyet Yönetimi (Talent Management) olacaktır.
Bu Yazıyı Okuyanlar, Bunları da Okudu:
Tümleşik İletişim(Unified Communications) Nedir? [Video]
Teknoloji Geliştirmede Toplum ve Kültürün Etkisi
Tümleşik İletişimde Olmazsa Olmazlar