Türkiye’de eski nesil analog hatlara alternatif olarak iki çeşit kurumsal telefon hattı çözümü bulunuyor: PRI ve SIP. İkinci seçenek tıpkı internet tabanlı diğer çözümler gibi işletmelerde giderek standartlaşmaktadır. Ancak bazı kuruluşlar hala geleneksel PRI bağlantılarını kullanıyorlar. Peki bu iki sistem arasındaki farklılıklar nedir?
Birçok yönden aynı amacı taşıyan bu iki hizmet, temelde bir telefon hattı üzerinden eş zamanlı aramalara olanak tanıyor. Ancak, nitelikleri ve özellikleri açısından büyük farklılıkları bulunduruyorlar:
SIP Nedir?
SIP (Session Initiation Protocol), devre aktarmalı telefon ağları(PSTN) için gerçek bir standart bağlantı haline gelmiştir. Bir kuruluşta, zaten mevcut olan bir data bağlantısının üstünde çalışır. SIP mesajları, VoIP aramaları ve video konferansları gibi multimedya haberleşme oturumlarını kontrol etmek için kullanılır.
Çoğu kurumun işletmede kullandığı SIP protokolü, VoIP aramalarının birden fazla akışının, eş zamanlı bir ağ aracılığıyla gönderilmesine ve sesli veri paketleri olarak alıcıya teslim edilmesine olanak sağlar.
Bir SIP bağlantı noktasının becerisi, taşıyıcı ve alıcı arasındaki mevcut bant genişliğine ve servis sağlayıcıların becerisine de bağlıdır. Birçok işletme sadece iletişim çözümlerinde SIP birleştirme kullanır. Bu onlara tümleşik iletişim bağlantısı kurmaları için olanak tanır ve iletişim kanallarına erişmek için basit ve uygun maliyetli bir yol sunar.
Ayrıca, SIP Trunk’larla beraber bir SIP sağlayıcısı sizin telefon satralınıza bir, iki veya N tane kanalı bağlayabilir ve sizin internet aracılığıyla yerel, uzun mesafe ve uluslararası aramalar yapmanızı sağlar. Eğer ofisinizde kurulu bir telefon santralı varsa, bir SIP Trunk sağlayıcısı sizi bağlayabilir ve sizin var olan sisteminiz üzerinden eş zamanlı arama sayısı kısıtlaması olmadan dışarıya aramalar yapmanızı sağlar.
İki tür SIP Trunking vardır. Bu Trunking’ler; Sayaçlı SIP Trucking ve Kanalize Edilen SIP Trunking olarak ikiye ayrılır. Peki, bu SIP Trunking’lerin maliyeti ve bant genişliği ne kadardır?
SIP Trunking’lerin Maliyeti ve Bant Genişliği
Kanalize edilen SIP Trunking, her kanal ve arama üzerinden sınırsız olarak içeri ve dışarı, yerel ve uzun mesafe aramaları yapmanızı sağlayan ön ödemeli bir seçenektir. Her kanal tek bir arama yapma veya alma kapasitesini sağlar. Kanallarınızın hepsini doldurduğunuzda ek olarak arama yapamaz veya alamazsınız. Kanalları servis sağlayıcınız ile iletişim kurarak arttırabilirsiniz. Bu tip bir SIP Trunk hizmeti, işletmelerin kolay bir şekilde telekom harcamalarını kontrol etmelerine izin verir.
Sayaçlı SIP Trunking’in teslim edilmesinin ardından kullanıma bağlı olarak faturalandırılır, yani her dakika faturaya yansır. Sayaçlı SIP Trunking’de her aramanın her dakikası faturalandırıldığından dolayı eş zamanlı arama sayısında sınır yoktur ve oldukça esnektir. Kısacası, sayaçlı hizmetler işletmelerin dinamik olarak arama yapmalarına ve her ek kullanım için ödeme yapmalarına olanak sağlar. Sayaçlı SIP Trunking’lerde, eş zamanlı arama sayısı internet bant genişliği kapasitesine bağlıdır. Her bir sıkıştırılmamış arama, yaklaşık olarak 85 Kbps (kullanılan kodek türüne göre değişebilir) bant genişliği kullanır. Birçok internet bağlantısında yükleme hızınız normal olarak indirme hızınızdan düşüktür, bu yüzden bağlantınızın destekleyeceği arama sayısına karar verirken yükleme hızınızı da göz önünde bulundurmalısınız. Örneğin, yükleme hızınız 4Mbps ise maksimum arama sayısı 47 olacaktır (4,000,000/85,000).
X
Saniye Başına 85 Kilobayt
=
SIP Trunking için Gerekli Olan Bant Genişliği (Saniye Başına Megabayt Olarak)
PRI Nedir?
Bir PRI (Primary Rate Interface) sistemi tek bir fiziksel hat üzerinde çalışır. Avrupa’da ve Türkiye’de çoğunlukla kullanılan PRI çözümü olan bir E1 bağlantısında toplamda, eş zamanlı kullanılabilen 30 ses kanalı vardır (Kuzey Amerika’da kullanılan T1’de ise 23).
PRI, bitiş noktalarıyla arasında ses bağlantıları yapabilmek için bir devre anahtarlamalı model çalıştırır. Çünkü PRI fiziksel bir telefon hattıdır. Bu fiziksel altyapı maliyetli bir PRI arayüz kartı kullanılmasını gerektirir.
PRI da, SIP gibi doğrudan erişim telefon numaralarıyla çalışır. Servis sağlayıcılar, numaraların 10’lu bloklar halinde alınmasını şart koşarlar ve bu numaralar servisin sınırlandığı bölgeler için yerel olmalıdır. Bağlantılar devre başına satılmaktadır ve eş zamanlı bağlantıların her devre başına maksimum miktarı 30’dur. Bu nedenle işletmenin 30 üstündeki eş zamanlı çağrı kapasitesini karşılamak için katları şeklinde yeni hatlar kurması gerekebilmektedir.
Satın alınan ek PRI hatları, ekstra maliyet yaratan donanımların da aynı şekilde satın alınmasını gerektirir. Bu, özellikle büyük miktarda arama kapasitesine gereksinim duyan bağlantı merkezleri için maliyetli olabilir.
SIP mi, PRI mı? İşletmeniz için Doğru Olan Sistemi Seçmek
İşletmelerin büyümeye devam etmeleri ve dağınık yapılı modellerin artışı, VoIP telefon sistemlerinin esnekliğine daha çok ihtiyaç duyulmasına neden oluyor. İnternet tabanlı aramalar, şirketlere çarpıcı bir şekilde haberleşme çözümleri üzerindeki harcamaları azaltmaları ve daha iyi kullanıcı deneyimleri elde edilmesinde faydalı oluyor.
Kuruluşlar, VoIP telefonculuğunun faydalarını almak için geleneksel PRI çözümlerinden ziyade giderek SIP tabanlı iletişim teknolojilerini benimsiyor. Sizler de kurumunuzun ihtiyaçlarını ve beklentilerini tam olarak belirleyip size uygun olan seçeneği değerlendirebilirsiniz.
Bu yazıyı okuyanlar, bunlar da okudu;
Doğru Sorularla Yeni Bir Telefon Sistemi Seçimi
IP Telefon Santralı Kullanmak İçin 10 Neden
IP Santralı Hackerlardan Korumak