Bazen masa telefonlarımızda anlamlandıramadığınız problemlerle karşılaşılarız. Gelmesi gereken çağrılar gelmeyebilir veya gelen sesli aramalar doğrudan sesli mesaja yönlenebilir. Bu sorunlar VoIP telefonlarımız ile yerel ağımız arasındaki bağlantıların zaman aşımına uğramasından kaynaklanabilir. Bu sorunu düzeltebilmek için de NAT Keepalive adlı bir telefon özelliğini etkinleştirip, yapılandırmalıyız.
İş Yerlerindeki Benzer VoIP Telefon Sorunları
Zaman içerisinde iş disiplininizi ciddi şekilde bozabilecek telefon sistemi problemleri ortaya çıkabilir.
Bunlar;
- Hattan düşmek
- Gelen çağrıların direkt olarak sesli mesaja yönlenmesi
- Gelen çağrıların bazılarını alamama
- Gelen çağrıların otomatik olarak başarısız olması
Otomatik olarak başarısız olan aramalar ve bazı çağrıların alınamaması, gelen çağrı trafiğinin VoIP telefona bile hiç ulaşmadığını gösteren klasik işaretlerdir. NAT keepalive, bunun gibi problemler için potansiyel bir çözüm olarak hizmet eder.
NAT Keepalive Nedir?
Ağ Adresi Çevirisi (NAT) ve Yönlendirici Bağlantı Noktaları
Yerel bir ağdaki her aygıt (bilgisayarlar, iş telefonları, cep telefonları ve tabletler) dahili bir IP adresine atanır. IP adreslerinin yanı sıra, cihazlara ayrıca "bağlantı noktası" olarak bilinen internetten üzerinden bir kanal atanır.
Bir cihaz web ile iletişim kurmak istediğinde, cihazın IP adresinin, gerçek bir IP adresine çevrilmesi gerekir. Bu çeviri işlemi Ağ Adresi Çevirisi (Network Address Translation - NAT) olarak adlandırılır. NAT, bağlantı noktalarını çevirmek için de kullanılır. İki veya daha fazla aygıt aynı bağlantı noktasını kullanmaya çalışırsa, NAT ikincil aygıt için ayrı bir bağlantı noktası (port) kullanır. Yönlendirici, NAT tablosu kullanarak tüm bu çevirileri takip eder.
VoIP Telefon Kaydı ve NAT Keepalive
Bir VoIP telefonunu bir VoIP servisi ile kaydettiğinizde, VoIP telefonu IP adresi üzerinden servisine geçer. VoIP servisi, daha sonra, kayıtlı IP adresi yoluyla o cihazdan gelen tüm çağrıları gönderir. Telefon kaydedildikten sonra, VoIP servisi, telefonun farklı bir yapılandırma ile kaydetmediği sürece, telefonun IP adresi aynı kaldığını varsayar.
Güvenlik amacıyla yönlendiriciler, uykuda görünen bağlantı noktalarını düzenli olarak kapatır. Bir yönlendirici VoIP telefonunun kullandığı bağlantı noktasını yanlışlıkla kapatırsa, değişikliğin farkında olmayan VoIP servisi bu kapalı bağlantı noktasına çağrı göndermeye devam eder. Bu, düşürülmüş ve kesintiye uğramış çağrılara yol açar.
NAT Keepalive, portun hala kullanımda olduğunu gösteren, VoIP telefonundan yönlendiriciye UDP adı verilen çok küçük veri paketleri gönderen bir özelliktir. Bu küçük paketler telefonunuzu veya telefon sisteminiz tarafından belirlenen zaman aralıklarında gönderilir. UDP paketleri bant genişliğini etkilemez, bu nedenle çağrı kalitesi üzerinde herhangi bir etkisi olmaz.
Bir telefon bir VoIP servisi ile kaydedildiğinde, düzenli olarak proxy'ye kayıt olma sürecinden geçer. Bu ne sıklıkta tamamen yapılandırılabilir tam olarak bilemiyoruz. Ancak, çoğu NAT tablosunun süresi 60 saniye içinde sona erer, bu nedenle NAT keepalive her 25-50 saniyede bir UDP paketi göndererek telefon bağlantı noktalarının açık kalmasına izin verir.
NAT Keepalive Önerileri
Çağrı sorunları olan tüm müşterilerin NAT Keepalive aralıklarını 25 saniyeye ayarlamasını tavsiye ediyoruz. Güvenlik duvarının standart bağlantı noktası zaman aşımından daha düşük bir aralık ayarlamak isteyebilirsiniz. Ancak biz kendi deneyimlerimizde 25 saniyenin uygun bir süre olduğuna karar verdik.
Telefonun NAT keepalive ayarlarını telefonunuzun kullanıcı arayüzünden ayarlayabilirsiniz. Yeni bir telefon ekliyorsanız, diğer ayrıntıları eklediğinizde NAT'ı etkin tutabilirsiniz.
NAT Keepalive: Telefonları Aktif Tutmak
Düşen aramalarla, otomatik olarak başarısız olan aramalarla veya diğer tarafla olan bağlantınızı sonlandıran başka sorunlarla uğraşırsanız NAT'ı telefonunuzda etkinleştirmeniz gerekebilir. Bu küçük ama kullanışlı özellik, VoIP telefonlarınızın yerel ağınızda açık olarak kullandığı bağlantı noktalarının korunmasına yardımcı olur.
Ancak, tüm çağrı kalitesi sorunları NAT'ın etkin kalmasına bağlı olarak çözülemez. Sorunlar, donanım arızalarından, ağ yapılandırmalarındaki değişikliklerden, zayıf bir internet bağlantısından ve diğer sorunlardan da kaynaklanabilir. Daha fazla ipucu için, Karel Blog'daki diğer yazılarımıza göz atabilirsiniz.
Bu yazıyı okuyanlar, bunları da okudu;
NAT Nedir ve VoIP ile Nasıl Çalışabilir?
Neden IPv6 - IPv4'nin Eksik Yönleri ve IPv6'nın Sağladığı Faydalar
SIP Trunk Nedir ve Nasıl Çalışır?