YAKINSAMAK yada YAKINSAMAMAK! İşte bütün mesele bu!
Artık tüm teknolojilerin iç içe geçtiği bir devirde yaşıyoruz. Televizyonumuzdan internete bağlanıyor, cep telefonumuzdan yol tarifi alabiliyor, internet üzerinden canlı video görüşme yapabiliyor ya da filomuza ait bir aracın nerede olduğunu cep telefonumuza gelen bir sms ile öğrenebiliyoruz.
Yakınsama Nedir? Bu bağlamda yakınsamaya: Farklı sektörlerin, teknoloji, cihaz veya çözümlerin gittikçe benzeyen yapı ve özellikler gösterir şekilde birleşmesi, hatta aynılaşması diyebiliriz.
Yakınsama süreci, 1960’lı yıllarda telefon sistemlerinin sayısal altyapıya dönüşümü ve optik teknolojilerin ortaya çıkması ile başlamıştır. Sayısallaşma ile bilginin işlenmesi, toplanması ve taşınması daha kolay hale gelmiştir1. 1970’lerin başından beri yakınsama kavramı ağırlıklı olarak telekomünikasyon, bilgi, yayıncılık ve diğer bazı endüstriler için sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır2.
Geleneksel olarak ses, veri ve görüntü hizmetleri ayrı altyapılar ve cihazlar vasıtasıyla sağlanmaktadır. Buna örnek olarak internete bağlanmak için kişisel bilgisayarların kullanılması veya kablo şebekelerine bağlanmak için televizyonun kullanılması gösterilebilir. Yeni nesil şebekelere doğru devam eden geçiş sonucunda artık şebekeler ve hizmetler birbirine bağımlı olmaktan çıkmış ve yakınsama ile telekomünikasyon, bilişim ve Radyo-TV sektörleri arasındaki geleneksel sınırlar bulanık ya da belirsiz bir hal almaya başlamıştır3.
Burada bizi daha çok ilgilendiren bir terim olan Sektörel Yakınsama’yı inceleyelim;
Sektörel Yakınsama;
Farklı sektörlerde sunulan hizmet ve çözümlerin bütünleştirilmesi, içeriğin farklı platformlardan sunulabilmesidir.
Yakınsama hizmet sağlayıcıların yeni iş modelleri geliştirmesine katkıda bulunurken, rekabeti arttırarak hem hizmet sağlayıcılar hem de kullanıcılar için maliyetleri düşürebilmekte, kullanıcılar için
teknolojilerin çeşitliliğini arttırabilmektedir.
Farklı lokasyonlarda şubeleri bulunan büyük bir firma düşünelim, ya da hastane, üniversite gibi çok sayıda insanın bulunduğu kurumları, değişik sektörde hizmet veren firmaları… Hepsinin tek bir ortak noktası vardır.
Kaliteli bir çözümü, uygun bir fiyata almak.
Ancak güvenlik kameralarını, araç takip çözümünü, santral ve telefon ihtiyacını, ses kayıt sistemini, ihtiyacı olan spesifik bir yazılımı ve aklınıza gelebilecek olan birçok çözümün her birini farklı firmalardan satınalmak, kullanım sürecinde birçok farklı noktadan destek almak zorunda olmak, bunların herbirini kendi sistemlerine adapte etmek ve farklı alanlardan yönetmek zorunda olmak satınalma kararını olumsuz etkileyen faktörler. Tam olarak bu yüzden, firmalar çözümlerini birleştirmekte, entegrasyon çalışmaları yapmakta, hizmetlerine katma değer eklemekte, yaptıkları iş ortaklıkları ve değişik paket çözümleriyle farklı segmentlerdeki müşterilere ulaşmayı hedeflemektedir.
Bu sayede müşteri, her bir çözüm için tek platformda destek alabilmekte, hizmet sağlayıcısını teknolojinin yüzü olarak görmektedir. Yakınsama ve Sektörel çözümlerin birlikte ifade edilmesinin ve günümüzde büyük bir önem taşımasının nedeni budur.
Bu Yazıyı Okuyanlar, Bunları da Okudu:
Gelecek Yıl Bütçeyi Nerelere Harcayacağız?
Fiber Altyapılarda İletişim ve Güvenlik Şartnamelerinde Dikkat Edilmesi Gerekenler
Bilgisayarlar Tarihe mi Karışıyor?
Kaynaklar
1. Oruç, E., Aykut, M., Güneş, M., Sürücü, T., Koca, G. “Yakınsama ve Regülasyon İlişkisi”,
Telekomünikasyon Kurumu, Ankara, 2005 s.18-141
2. Tekin, M. A., Mart 2009, Yakınsamanın Telekomünikasyon Pazarına Etkileri: Dünya Uygulamaları ve
Türkiye için Öneriler, BTK, Uzmanlık Tezi, Ankara
3. OECD (1992), Telecommunications and Broadcasting: Convergence or Collision OECD, Paris,Fransa, s. 9-96