Ana içeriğe atla
En

Elektronik Üretim Sektörü Çip Krizinden Nasıl Etkileniyor?

Teknoloji ve İnovasyon

Video Metni:
Karel Teknik Murahhas Üyesi Yaman Tunaoğlu bizlerle. Şimdi özellikle şunu sormak isterim, 1. çeyrek dönemindeki karları karşıladık. Net kar yıllık bazda da %220 bir artış yaşadı. Dolayısıyla nasıl bir çeyrek geçirdik ve içinde bulunduğumuz çeyrekten beklentimiz nedir? Bu süreç içerisinde yıla dair beklentimiz nedir? Çünkü ciroda bizler biliyoruz ki çip krizinin baskısını da sürdüğünü görmüştük. Bu bağlamda burada bir hafifletme söz konusu mu, ne dersiniz?
 
Doğru, çip krizi etkilemeye devam ediyor. Bizi ve bizim gibi elektronik üretim yapan tüm firmaları ilk çeyrekte yaklaşık 5 milyon dolarlık bir üretimi çip krizi nedeniyle yapamadık. Aslında geçen seneki konuşmalarda tutacaksınız, yani bu senenin ortasında bu krizin sona ereceği öngörülüyordu. Ama öyle gözüküyor ki sene sonuna kadar en azından devam edecek. Biz de ilk çeyrekte bu zorlukları yaşadık. Hem çip krizinden hem de diğer emtiadaki artış, maliyet artışları. Ama yine de kararlılığımızı brüt karımız arttırmayı başardık. %20'den 29’lara çıkardık, %40'lık bir artış sağladık. Bundan sonraki dönem, ikinci çeyrek ve yılın geri kalanında bu brüt karlılıkta ki artışı karşımızdaki artışı korumak hedefindeyiz. Çip krizi tabii bir takım şeyleri çok öngörülebilir olmasını engelliyor ama hani dolar bazında baktığımız zaman geçen sene ekimden daha büyük bir gelirle kapamayı hedefliyoruz. Hedefimiz bu yönde. Biliyorsunuz bu son dönemde birtakım satın almaların, ortaklıkların oldu. Onların da katkısıyla bu senenin yine başarılı bir yıl olacağını öngörüyoruz.
 
Özellikle Doğan Holding'in Karel Elektronik’e ait olan %40 hissesini 728.8 milyon TL bedelle birlikte satın aldığını duyurmuştuk. Şimdi bu bağlamda da bu satın almanın ardından neler yaşandı? Birazcık daha burayı açacak olursak, bilançoya yansıtabilecek olan adımlar ne zaman gerçekleşir, ne beklersiniz?
 
Şimdi orada süreç Rekabet Kurumu'ndan onay alındı. SPK'den onay alma aşamasındayız. O da sanırım bu hafta en geç, önümüzdeki hafta içinde sonlanacak. Ondan sonra bir genel kurul çağrısı var. Dolayısıyla haziran ayının sonuna doğru ikinci yarısında gerçek kapanma gerçeği gerçekleşmiş olacak. Kapanma biz ama bunu beklemiyoruz. Doğan Holding'le olan işbirliğimiz stratejik bir ortaklık. Biz onu öyle görüyoruz ve beraber ekipler çalışmaya çoktan başladı. Farklı iş imkanlarını otomotiv de olsun, elektrikli araçlarla ilgili olsun, yurt dışında bizim ürünlerimizin pazarlaması olsun, çok farklı alanlarda ne tür işbirlikleri yapabileceğimiz konusunda şu anda yoğun bir şekilde Doğan Holding'le çalışıyoruz. Bunun dışında biliyorsunuz DAIICHI’yi satın aldık. O da otomotiv elektroniği konusunda faaliyet gösteren bir firma. Onun kapanışı bu ay sonunda olacak. Muhtemelen çok yakın bir zamanda onun bilançoya yansıması ikinci yarıyı ikinci yarının sonuna doğru olacaktır. O da yani kendi çapında büyük bir firma ve bizim otomotiv alanında yaptığımız çalışmaları tamamlıyor olacak. Roitel var bir telekomünikasyon şirketi. Daha önce de onu satın aldık. Ses haberleşmesi alt yapısı konusunda çalışan, aynı zamanda lisansı olan küçük bir operatör. Bizim o tarafımızı bulut bilişim tarafında yaptığımız çalışmaları tamamlıyor. O da hızlı bir şekilde sisteme adapte oluyor. Teknik ekipler beraber çalışıp yine çalışarak ürünleri bir bir adapte ediyorlar. Dolayısıyla önümüzde güzel bir dönem var diyebilirim. Bu satın almaların ve ortaklıkların getirdiği sinerjiyle Karel'in önümüzdeki dönemde çok daha iyi yerlere gideceğine inanıyoruz. Bütün inancımız ve çabamız zaten o yönde.
 
Özellikle Karel kurumsal iletişimin de geleceği olan bulut teknolojisine yatırım yaptığından bahsettiniz. Siz de şimdi bunu biraz daha açacak olursak, böyle bir süreç içerisinde dijital dönüşüm süreci içerisinde şirketlerin verimliliği artırmak ve sürdürülebilir büyümeyi arttırmak adına atmış olduğu adımlar. Bunun somut getirilerini görmeye başladınız mı? Ya da ne zaman başlanabilir? Ne kadarlık bir vade söylerseniz?
 
Sayısal dönüşüm iki boyutu var. Bir firmaların kendilerini dönüştürmeleri gerekiyor, bir de ürünlerini dönüştürmeleri gerekiyor. Biz de bir hani teknoloji, bir teknoloji firması olarak bu. Özellikle üretim tarafında yani ürün geliştirme tarafında. Bu dijital dönüşüm sürecini çok yıllar önce zaten başlatmıştık ve bu hızlı bir şekilde devam ediyor. Ama tabii esas gelir kaynağımız olan ürünlerimizin dijital dönüşümünü konuşursak, mesela Telekom tarafında bulut çözümlerini ön plana çıkması anlamına geliyor. İşte bizi bugünlere getiren telefon santralı artık bir yazılım olarak bulut üzerinde çalışıyor. İşte Roitel kanalıyla bu hizmeti artık bulut üzerinden veriyor olacağız. Video konferans ürünümüz ve birçok kamu kuruluşunda kapalı kurulum olarak güvenli bir şekilde çalışıyor, önünde çok geliştiriyoruz ve yani önümüzdeki dönemde Türkiye'de önemli bir fırsat yaratacağını düşünüyoruz. Çünkü tamamen yerli, güvenli bir ürün. Dolayısıyla dediğiniz gibi özellikle bu sayısal dönüşüme evden çalışmayı, uzaktan çalışmayı da gündeme getirdiği için bu tür iletişim ürünleri, bulut üzerinde çalışan güvence bilişim ürünleri çok önem kazandı. Bu da Karel için bir fırsat. Biz de arge ekiplerimizle bu ürünleri hızlı bir şekilde bu günün gereksinimlerine uyarlıyoruz diyebilirim.
 
Şimdi bir taraftan da Yaman Bey, aslında sizin röportajlarının da hedeflerinize yurtdışında büyüyerek otomotiv başta olmak üzere bir dünya markası yaratmak olduğunu söylemiştiniz. Otomotiv alanına dair çalışmalarınızı biraz daha detaylı kandırırsınız. Neler söylersiniz? Hangi aşamadasınız?
 
Şimdi otomotivde önce Karel olarak neler yaptığımızı söyleyeyim. Sonra DAIICHI’den bahsedeyim. Biz Karel olarak hem Tofaş tarafında hem TOGG tarafında altıya yakın ürün geliştiriyoruz. Tofaş için benzer şekilde ürünler geliştiriyoruz. Bunun dışında işte TürkTraktör gibi, ISUZU gibi farklı firmalarla da ilişkilerimiz, çalışmalarımız var. Otomotiv sektörü için yurtiçi, yurtdışı diye bir kavram yok orada. Sonuçta mutlaka yurt dışına gitmiş oluyor ürünler. DAIICHI’ye gelirsek de içi infotainment yani bu eğlence sistemleri. Otomobillerin içindeki eğlence sistemleri konusunda çalışıyor. Esas o konuda oldukça iyi. Büyük projeler oluyor. Daha yeni, iyi bir proje, büyük bir proje aldı. Şimdi bizimle beraber arge ekiplerimizi de birlikte çalıştırarak, iş geliştirme ve satış ekiplerimizle birleşip birlikte çalışarak bir verimlilik artışı sağlama hedefimiz var. Doğan Holding tarafında biliyorsunuz Doğan Holding de sonuçta otomotiv tarafında, MG markasıyla aktif. Onların da bir takım hedeflediği çalışmaları var bütün bunları birleştirerek. Zaten şu anda o yönde toplantılar yapıyoruz. Bir yol haritası çizeceğiz ve otomotivi, yani bu sonuçta bu grubun önemli bir aktivitesi haline getireceğiz. Ama tabii Karel olarak bakarsanız savunma sanayii de çok önemli. Onun dediğiniz gibi yurt dışı satışı çok önemli ve onun yurt dışında satışı için. Son bir ay içinde iki fuara katıldık, orada iyi ilişkiler kurduk. Pakistan, Azerbaycan ve şu anda Romanya gündeme geliyor. Farklı ülkelerde çok aktif. Yurtdışı fırsatı çok fazla. Onu geliştirmek için de hem otomotivde, hem savunmada, hem iletişim tarafında. Bundan sonra yani bu yeni ortaklıkla Doğan Holding ile kazandığımız güç ile o tarafları da geliştirmek için ciddi bir çaba harcayacağız.
 
 
Bu yazıyı okuyanlar bunları da okudu;
Çip Krizi Ne Zaman Sona Erecek?
Teknolojide Yeni Yatırım Projeleri
Dijital Dönüşüm Konusunda Türkiye Ne Durumda?

Diğer Bloglar